Auto design Olomouc

Jak se vyvíjí design automobilů a jakou hraje ve světě motorismu roli? Vzhled dnes hraje velkou roli skoro ve všem, ale hraje ji i u automobilů? Tento článek se pokusí odpovědět

Design a jeho vývoj

Zpočátku si mohli tvůrci aut o designu nechat jen zdát. Vše muselo především fungovat a vzhledem ke z dnešního pohledu zastaralým technologiím se musel vzhled aut podřídit funkčnosti. I tak dnes mnozí považují veterány za nádherná auta, ale v jejich době se mnoho času jejich vzhledu nevěnovalo. S vývojem moderních postupů a zdokonalováním těch starých se samozřejmě začaly** vozy** uzpůsobovat tomu, aby dobře vypadaly. Nejprve přišla šedesátá léta a v Americe se rozjela do světa takzvaná „muscle cars“ a poté přišla léta sedmdesátá a osmdesátá, kdy se prosadily ostré hrany. Jisté zaoblení přišlo až v letech devadesátých a poměrně rychle zase odešlo, protože se dnes opět vrací do módy jednoduché ostré linie. Čím čistější design, tím lépe vůz vypadá.

Význam designu

Existuje celá řada statistik, které se zabývají tím, jak velkou roli hraje vzhled auta při výběru auta potenciálními kupujícími. Že nemůže být auto vyloženě ošklivé, je asi jasné, ale zda si kupující ze dvou aut opravdu vybere to subjektivně hezčí, není jisté. Je to také vzhledem ke zmíněné subjektivitě krásy obtížné posoudit. Obecně se říká, že vzhled více řeší ženy (zejména barvu), ale i muži rádi auta, která reprezentují jejich styl. Někteří tedy radši eleganci, jiné krásu a ostrost nebo sportovnost. Je to věc vkusu a přístupu.

Auta a design

Mezi asi nejvíce** designérské značky** ze světa automobilů patří Alfa Romeo, Audi a Volvo. Tím netvrdím, že v jiných značkách vzhled svých vozů vůbec neřeší. Jen naznačuji, že právě tato trojice hledí na rýsovací prkna nejvíce. Donedávna byl hodně designérským vozem i Saab, ale letos zkrachoval a jeho budoucnost je minimálně značně nejistá, byť se jisté teorie o jeho převzetí jinou společností jeví jako možné. Docela pozorný v oblasti vzhledu je i Jaguar nebo japonský Lexus. Existují samozřejmě i značky z opačného konce spektra, kde se vzhled vozů neřeší prakticky vůbec a jde především o funkčnost. Je to věc firemní marketingové filosofie a přístupu k produktu.

Vzhled aut

Vzhled hraje určitou roli při výběru vozu u mnoha lidí, ale je třeba, aby dané auto bylo i běžně použitelné a alespoň trochu praktické. Bez splnění těchto podmínek je těžké si představit úspěch daného modelu. Podle toho také jednotlivé značky aut uzpůsobují** vzhled svých vozů** a dotvářejí tak svou** firemní image**. Osobně nedoporučuji vybírat vůz jen podle vzhledu a doporučuji věnovat pozornost i ostatním ukazatelům (zejména motoru), aby se neukázalo, že krásná tvář maskuje zastaralé technologie a minimální praktičnost.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id5111 (magazinolomouc.cz#56)


Přidat komentář